Dluhopisy dopravní společnosti Leo Express spatřily světlo světa poprvé v prosinci 2012. O dluhopisy v celkové hodnotě 550 milionů korun však nebyl zdaleka takový zájem, jak se očekávalo, a cestu do kapes investorů si našla jen zhruba pětina emitovaných dluhopisů. Leo Express tak za své cenné papíry získal jen 107 milionů korun. Prospekt dluhopisu schválila ČNB a hlavními manažery emise byly zvoleny banky Raiffeisen a J&T.
Nadstandardně vysoký úrok 7,50% (Poslední dluhopisy konkurenčních Českých drah před rokem 2012 nesly téměř poloviční – 4%) byl důsledkem toho, že Leo Express tou dobou brázdil české tratě teprve měsíc a nikdo jej moc neznal. Zkušební provoz zahájil se čtyřmi spoji denně na trase Praha – Ostrava 13. listopadu 2012 a datum emise dluhopisů bylo stanoveno na 12. prosince téhož roku.
rok | splatnost | úrok | hodnota emise |
---|---|---|---|
2012 | 5 let | 7,50% | 550 milionů |
„Prostředky získané emisí dluhopisů plánuje Leo Express použít na nákup dalších vlakových souprav. Chceme totiž expandovat a rozšířit koncept moderního a spolehlivého cestování i na další trasy v České republice i ve střední Evropě," uvedl finanční ředitel firmy Peter Köhler.
Dluhopisy na dva vagony
Jenže cena jedné vlakové soupravy FLIRT od švýcarského výrobce Stadler, které Leo používá, vychází na 300 milionů korun, a když ji porovnáme s výnosy z dluhopisů ve výši zmíněných 107 milionů korun, vyjde nám, že dluhopisy společnosti Leo Express prakticky k ničemu nepomohly. V červenci 2013 pak musel dopravce svým věřitelům formálně oznámit, že koupi vlakových souprav oddaluje, což bylo bez problému schváleno.