Upravit stránku

V obchodě s brýlemi viděl rezervy, tak založil vlastní optiku

Svou první optiku otevřel v roce 2013 v Opavě, kde viděl největší potenciál ve vylepšení zákaznického servisu. „Ze Zlína jsem byl zvyklý na příjemný a usměvavý personál, ale Opava, jakkoli je to krásné město, mi v tomto ohledu přišla dost chladná,“ říká zakladatel maloobchodní sítě OPTI Josef Štefka. Po Opavě otevřel další prodejny v Ostravě a ve Zlíně a nyní se s pomocí dluhopisů chystá překročit hranice Moravy a svou vlídnou obsluhou zaplavit celou republiku.

Co vás přivedlo k obchodu s optikou?
Můj syn. Od jeho dvou let jsem s ním kvůli oční vadě navštěvoval různé optiky a viděl zde obrovské rezervy v zákaznickém servisu. Pocházím ze Zlína, takže v sobě mám Baťovský přístup „náš zákazník, náš pán“ a v maloobchodu jsem měl dlouholeté zkušenosti, tak jsem se rozhodl vrátit k podnikání a udělat to lépe.

V čem je tedy vaše síť lepší než ostatní optiky?
Vzhledem k tomu, že mi nejvíce záleží na tom, aby byl zákazník spokojený, vrátil se a mou službu doporučil, tak to stavím hlavně na personálu. Dnes sice není snadné najít a zaplatit kvalitní zaměstnance, ale z mé dlouholeté zkušenosti vím, že se to vyplatí. Že jen příjemný a zapálený personál dokáže zákazníka přesvědčit o tom, že chce své peníze nechat právě u vás. Kromě příjemného personálu, také v odbornosti.

Nechtěl jsem jen prodávat nějaký výrobek. Chtěl jsem zákazníkovi skutečně pomoci lépe vidět a usnadnit mu celý proces výběru brýlí. U nás jsme schopni zákazníkovi rychle a přesně změřit dioptrickou korekci, doporučit nejvhodnější řešení s výběrem brýlových skel a navrhnout celé brýle včetně obruby tak, aby přes brýle co možná nejlépe viděl.

A druhá věc je, že ve všech městech spolupracujeme s lékaři, kteří docházejí do našich prodejen. V síti OPTI se tak zákazníci mohou nechat přeměřit nejen kvalifikovaným optometristou, ale i využít konzultace se zkušeným lékařem. To je naše výhoda, protože většina optik nic takového nenabízí.

Jak se o vašich prodejnách dozvědí zákazníci, kteří už jsou třeba roky zvyklí chodit jinam?
Zatím se osvědčují frekventovaná místa v obchodních domech, jež zajišťují vysokou návštěvnost a reklamu na očích lidí, kteří jdou právě nakupovat. Pomáhá také přítomnost Kauflandu, kde často nakupují lidé ve věku, kdy brýle už potřebují, a samozřejmě doporučení spokojených zákazníků. To je vždy nejlepší reklama a také důvod, proč si tolik zakládám na výběru kvalitního personálu.

Přesto uvažujete o změně konceptu a vybudování kamenných poboček mimo obchodní centra. Proč?
Všechno je to o počítání výnosnosti daných provozoven. Když budu v samostatné kamenné prodejně, tak nejenže zaplatím daleko nižší nájem, ale navíc si mohu více hrát s otevírací dobou, tím ušetřit na personálních nákladech, a navíc nabídnout zaměstnanci příjemnější pracovní dobu. Samozřejmě si uvědomuji, že je tak daleko složitější vstoupit do povědomí místních obyvatel a že to vyžaduje další výdaje na reklamu a úsilí dostat zákazníka do prodejny, ale ve vybraných lokalitách se to vyplatí. Brzy navíc spustíme vlastní e-shop, který tomu také pomůže.

K vybudování nových prodejen a financování expanze do celé republiky jste zvolil dluhopisy. Proč jste nešel cestou bankovního úvěru?
Tušil jsem, že svým zajímavým záměrem oslovím velké množství lidí, získám peníze rychleji a svůj plán tak můžu realizovat dříve. A jistou roli sehrál také marketingový efekt, kdy se o mé službě mohou dozvědět tisíce lidí z celé republiky.

Podle čeho jste stanovil 8% úrok?
Porovnával jsem úroky ostatních dluhopisů na trhu a chtěl investory zaujmout. V obchodě s optikou se pracuje s marží, která tento úrok bezpečně pokryje.

Lidé se často domnívají, že kdybyste šel pro úvěr do banky, dostanete se třeba na tři čtyři procenta. Můžete prozradit, jaký úrok byste skutečně získal?
Na takové úroky dosáhnou velké firmy s obrovskými obraty, které chodí rovnou do čtvrtého patra banky. Obyčejní smrtelníci s několikaletou historií v podnikání ale takovou šanci nemají. Já chodím stále do prvního patra, kde dostávám nabídky na 7 až 12 %.

A proč by se investoři neměli obávat nakoupit vaše dluhopisy?
Máme 10.000 kmenových zákazníků a pořád rosteme. Na třech provozovnách máme v tuto chvíli zásoby v hodnotě 8.000.000 korun, máme zainvestováno ve vlastních strojích na prodejnách a ve vyšetřovnách a nemalou částku také v interiéru provozoven. Zrak je nejdůležitější lidský smysl a poptávka po jeho správné korekci v příjemném prostředí bude neustále. Stát se může samozřejmě cokoliv, ale optika je natolik lukrativní obor, že obavy o budoucnost OPTI skutečně nemám.